Her kan du læse om bilens teknik. Det stiller den prøvesagkyndige spørgsmål til, når du skal til den praktiske prøve. Der bliver stillet 3-5 spørgsmål om bilens teknik, og du skal kunne svare på dem, før du kommer ud at køre. Svarer man forkert på alle spørgsmål kommer man slet ikke ud at køre, så det er en god ide at lære det udenad.

MOTOR OG UDSTØDNING:

  • Motoren skal være ren (ikke sølet til af olie) og tæt, (må ikke lække olie eller brændstof)
  • Udstødningen skal sidde fast med bøjler og stropper samt være tæt
  • Udstødningen skal være forsynet med lyddæmper.

DÆK:

  • Dæk og hjulfælge skal være ubeskadigede.
  • Skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret over hele dækket.
  • Skal være af samme type på alle fire hjul ( f.eks. sommerdæk / vinterdæk )
  • Skal være pumpet op til korrekt dæktryk ( kan ses i bilens instruktionsbog )
  • Pigdæk må anvendes fra 1. november – 15. april.

STØDDÆMPERE:

  1. Kontrolleres ved at trykke kraftigt over bilens støddæmper.
  2. Bilen skal herefter straks gå i ro.
  3. Dette gør du ved alle 4 støddæmper.

STYREAPPARAT:

  • Styreapparatet skal kunne betjenes let, sikkert og hurtigt.
  • Styreapparatet skal være selvoprettende uden mislyde.

Ratslør:

  • Ratslør er det stykke rattet kan drejes uden at hjulene følger med.
  • Biler med tandstangstyring må ikke have ratslør ( alle nye biler )
  • Væskestanden i servovæskebeholderen skal stå mellem Min. & Max.

Kontrol af ratslør:

  1. Start motoren, stil hjulene i ligeudstilling.
  2. Rul vinduet ned og gå ud af bilen.
  3. Drej på rattet og se efter om hjulet følger rattets bevægelse.